Thursday, April 18, 2013

Glutenfri hjemmelaget pasta

Kjøleskapet nærmer seg tomt. Jeg har solgt bilen min, og gidder ikke gjøre storhandel med sykkel. Det går som regel flere dager med frosne grønnsaker, opptint kjøtt fra frysern og (grunnet oppdrukket melk) melkefrie middager.

En dag tidlig i ekteskapet vårt, laget jeg pasta med pesto og bacon til middag. Mannen min var strålende fornøyd, skikkelig kaloribombe! Det var visst den beste etter-trening-maten han visste om.
I kjøleskapet nå ligger det bacon. I skapet har vi en og en halv lasagneplate. På tide å lære å lage pasta.

Oppskriften fant jeg på Kokkelering.
3 egg
1 ss olje
85 gram Toro lys melblanding
60 gram Jyttemjøl orginal
1/2 ts fiberhusk (eller xantangummi)
1/2 ts salt

Visp egg og olje med en gaffel i en skål. Tilsett mel, salt og fiberhusk gradvis. Deigen skal bli fast, hverken tørr eller klissete. Dekk deigen til og la den stå en halvtimes tid eller lengre.
Når du er klar til å koke pastaen, kjevle ut deigen så tynt du kan på et bakepapir. Bruk ekstra mel slik at deigen ikke fester seg for hardt til underlaget. Skjær ut fasongen du ønsker på pastaen. Jeg laget remser, for så kreativ er jeg.

Kok opp vann i en stor gryte. Når det fosskoker, skraper du opp pastaen opp fra bakepapiret og slipper oppi gryta. Det skal koke ca 3 minutter. Smak deg gjerne fram, det slutter å smake mel når pastaen er klar.

Tilsett gjerne olje og krydder på den nykokte pastaen. Jeg kokte 2 pressede hvitløksfedder i vannet og tilsatt basilikum-olivenolje etterpå.

Jeg var ikke hypp på bacon i dag, så min middag bestod av pasta, stekt sjampinjong, rødløk og kremost. Mannen min kleiset pesto på sin pasta-baconrett.

 
Pastaen i seg selv smaker lite, men konsistensen er skikkelig god. Og kremosten gjør det kjempegodt. Rør inn en dæsj kremost når pastaen er på tallerkenen. Smelter fort.

No comments:

Post a Comment