Sunday, April 14, 2013

Glutenfrie pitabrød og curry

Hurra! Jeg klarte det! For et par dager siden laget jeg pitabrød til kebab (oksestek med hvitløk og grillkrydder). Jeg tok ikke mål av noe av det jeg heiv oppi, og har forbannet meg over å ha mistet oppskrifta på noe godt. Nå klarte jeg å gjenskape gleden!


Pitabrød
1 kopp rismel
1 kopp tapiokastivelse
1 kopp millet
1 ts salt
1 ts xantangummi
1/2 pk gjær
1/4 ts sukker
1/2 glass lunkent vann

Sett ovnen på høyeste mulig temperatur. Løs opp gjæren med sukker og vann, la den stå til den skummer. Bland alt det tørre, tilsett gjærvannet og så mye ekstra væske at det blir en klissete deig. Ikke hev deigen. Bruk rismel til å klemme 6 flate rundinger på stekebrettet. Min stekeovn var ikke varmere enn 200 grader da jeg var klar til å hive pitabrødene inni, så jeg skrudde på varmluftfunksjonen og lot det stå til. Tror at hadde ovnen vært varmere, ville brødene reist seg mer. Grunnen til at deigen ikke skal heves, er at da vil gjæren blåse opp brødene og lage en luftlomme inni.



Curry:
Oksesteik i skiver
1 pk kidneybønner
1 løk i skiver
1 pk creme fraiche
2 selleristenger i biter
2 gulrøtter i skiver
1 kopp grønne erter
currypulver (øst-indisk)
gurkemeie








No comments:

Post a Comment